152.4 Databases[//]

Als u kiest voor de tweede optie uit het hoofdmenu van AFO 152, Databases, dan verschijnt een overzicht van de authoritydatabases die reeds zijn gedefinieerd:

U kunt met het icoon Nieuw bestand een nieuwe database toevoegen. Als u dat doet, verschijnt het volgende dialoogvenster:

De kenmerken van een authority database in AFO 152:

Kenmerk

Betekenis

Nummer

Het database identificatienummer. Het bestand met nummer 1 is altijd een systeembestand, de eerste nieuwe database krijgt dus nummer 2 enzovoort. Bij het creëren van een nieuwe database wordt dit nummer automatisch ingevuld; het is aan te raden dit nummer niet te wijzigen alhoewel dat wel zou kunnen in dit venster.

Naam

Een naam voor de database die de inhoud kort beschrijft.

Directory

De directory (namespace geheten binnen de Caché database server) waar de database moet worden opgeslagen. U kunt een andere directory/namespace kiezen dan de huidige namespace, maar dan moet die namespace wel een correcte Vubis Smart namespace zijn.

Formaat

Het authority formaat voor de database.

Bestandstype

Om te bepalen of dit bedoeld is voor een lijst, uitgebriede authorities of een thesaurs (zie paragraaf 152.2.1 voor een toelichting).

Commentaar en notities

Vrije tekst

Record teller

Dit is een volgnummer voor de authority records in de database. De teller zal voor een nieuwe database altijd op 0 staan. Nadat de database in gebruik is genomen en gevuld met record ziet u de teller oplopen. Op deze plaats is het mogelijk de teller aan te passen.

Waarschuwing: verander de teller nooit van een database die in gebruik is zonder vooraf overleg met de Vubis Smart Gebruikersondersteuning van Geac.

In gebruik

Zolang dit kenmerk niet is aangevinkt kan de database niet in gebruik worden genomen. U kunt ook later een reeds gebruikte database buiten gebruik stellen zonder hem fysiek te moeten verwijderen.

Aantal kopieën opslaan

Van een gewijzigd authority record kunnen eerdere versies worden bewaard. Het aantal versies dat wordt bewaard kan hier worden gedefinieerd.

Inclusief archiefbestand

Als een authority record wordt geschrapt, en de parameter "Inclusief archiefbestand" staat op Ja, dan wordt de laatste versie van het record bewaard in het archiefbestand.

Administratieve informatie toegestaan

Voor autthority records moet deze parameter op Nee staan.

Nieuw record maken toegestaan

Mogen er nieuwe authorities in deze database worden aangemaakt

Genormaliseerde vorm in hoofdletters

Voor de indexen worden de termen genormaliseerd, dwz interpunctie verwijderd en eventueel omgezet naar hoofdletters.

Genormaliseerde vorm met diacrieten

Diacrieten wel of niet opslaan in de genormaliseerde vorm. Indien u hier voor kiest worden Boll en Böll twee verschillende auteurs in de database.

Controleer op near matches

Wanneer een nieuwe authority wordt ingevoerd bij het titelbeschijven in 111 of het authoritybeheer in 113 kan het systeem controleren of er al soortgelijke termen in de database aanwezig zijn. De gebruiker krijgt dan een waarschuwing om eventuele verdubbelingen te voorkomen.

Nadat u bovenstaande definitie heeft opgeslagen dient u deze definitie opnieuw op te roepen door deze database te selecteren uit de lijst en te klikken op het icoon Bekijken/wijzigen bestand. Nu ziet u nog twee kenmerken.

Opslag data mapping

Dit is niet in gebruik voor authority databases.

Weergave data mapping

Bepaalt de inhoud van een verkorte weergave van een record. Voor elk van de vijf op te geven elementen kan een rij velden of subvelden worden opgegeven. Het eerste gevonden veld in een record uit deze rij wordt dan gebruikt. (Dus als het eerste opgegeven veld niet bestaat, presenteer dan de tweede, is die er ook niet, presenteer dan de derde, etc.)

 


152.5 Indexen[//]

De authorities kunnen los van bibliografische records worden opgezocht in AFO 111 tijdens het invoeren, in AFO 113 tijdens beheer of in de webopac in een browse zoekactie. In een index worden gegevens opgeslagen zodat snel een koppeling kan worden gevonden naar een authorityrecord waar de gevraagde gegevens in te vinden zijn.

152.5.1 Mechanismesets[//]

Voor het definiëren van indexen kunt u gebruik maken van zogenoemde mechanismesets. U kunt daarvoor gebruik maken van voorgedefinieerde mechanismesets. Het is niet mogelijk uw eigen mechanismesets te maken.

Een mechanismeset is een set van indexeringsregels die voor bepaalde soorten velden van toepassing kunnen zijn. Zo ziet de mechanismesets voor woorden er als volgt uit:

1.           Verzamel de data uit de velden en subvelden die in aanmerking komen.

2.           Verwijder alle interpunctie en zet er een spatie voor in de plaats.

3.           Verwijder alle voorlopende spaties, volgspaties en dubbele spaties.

4.           Bepaal wat de individuele woorden zijn.

5.     Transformeer diacritieten naar non-diacritien in hoofdletters.

6.           Transformeer die woorden naar hoofdletters.

7.           Verwijder woorden die in lijst van stopwoorden staan.

8.           Bepaald wat de presentatievorm van het woord moet zijn.

9.           Creëer automatische referenties voor de termen.

Vubis Smart kent 8 van deze standaard mechanismesets. U kunt ze gebruiken voor het definiëren van uw eigen indexen.

152.5.2 Het maken van een index[//]

In AFO 152 kiest u voor Indexen en klikt u op het pictogram Nieuwe index. Een dialoogvenster verschijnt waarin u definieert hoe de index moet worden opgebouwd.


Geef de index een naam en een verwoording, optioneel kunt u commentaar toevoegen. Kies vervolgens de mechanismeset en geef aan in welke database de index moet worden aangemaakt. Zorg ervoor dat de juiste directory is gekozen. Bepaal of de index aangeboden moet worden in de client (d.w.z. vanaf het tabblad Standaard op de zoekschermen in AFO 111, 211, 321, 421 enz.). Tenslotte kunt u met “Browse display” een element/groep profiel kiezen voor de presentatie van het zoekresultaat. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor classificatie indexen. Klik tenslotte op OK.

Let op:

Een nieuw gedefinieerde index wordt niet automatisch gevuld bij het definiëren ervan. Dat gebeurt pas als u nieuwe records maakt of importeert, of als u bestaande records oproept in de editor van AFO 113 en weer bewaart. Een optie om een gehele herindexering uit te voeren vindt u in AFO 158.

Indexen zijn beschikbaar in de Vubis Smart client wanneer de parameter “Beschikbaar voor staf zoekscherm” is aangevinkt. Voor de WebOPAC kunt u apart aangeven of een index beschikbaar is (via de WebOPAC preferences). Dit stelt u in staat verschillende indexen aan te bieden voor personeel en publiek.


152.6 Relaties[//]

Het vierde onderdeel van AFO 152 is Relaties. Een relatie is de koppeling die u kunt aanbrengen tussen een bepaald authorityrecord in de database en een bepaald ander record in dezelfde database.

In tegenstelling tot bibliografische titels is er voor authorities een kleinere set met relaties mogelijk. Het gaat bij het smart formaat voornamelijk om de zie, zie ook en zie vanaf verwijzigen:

Relaties worden altijd twee kanten uit gelegd. Als u bij een term een relatie legt naar een andere term, dan wordt de relatie ook automatisch bij de tweede term verzorgd.

Fietsen zie ook rijwielen: beide termen mogen worden toegekend, als u deze relatie legt bij fietsen, wordt bij rijwielen een zie ook verwijzing naar fietsen gelegd.

Rijwielen zie fietsen: fietsen moet worden gebruikt, wanneer u deze relatie bij rijwielen aanmaakt wordt bij fietsen een zie vanaf verwijzing naar rijwielen gelegd.

Fietsen zie vanaf rijwielen: fietsen moet worden gebruikt, wanneer u deze relatie bij fietsen aanmaakt wordt bij rijwielen een zie verwijzing naar fietsen gelegd.


·                     Document control - Change History

 

Version

Date

Change description

Author

1.0

unknown

Creation

Delivered as part of build 17 set